Anwar: Dahulu, Kini Dan Selamanya - MalaysiaKini

|



Bunyi tajuk kali ini mungkin semacam slogan UMNO, tetapi tidak. Ia nya berkisar perihal saudara Anwar yang beliau sendiri canangkan akan menukar dan menumbangkan kerajaan sekarang menjadi kerajaan baru mengikut pintu belakang semalam. Tarikh yang dinantikan itu, bukan tarikh yang dicipta atau ditentukan oleh BN mahupun dari DAP dan juga PAS, tetapi ia nya ditentukan oleh Anwar sendiri.

Hari ini pada tanggal 17hb Sept, kerajaan masih belum ditumbangkan. Apa dah jadi? Dimanakah MP-MP yang dikatakan bakal melompat tersebut? Hairan. Namun begitu Anwar masih lagi bersandiwara dan beliau mengatakan beliau mempunyai bilangan yang cukup. Sandiwara terbaru?

Ini bukanlah kali pertama saudara Anwar membuat kenyataan yang boleh dikatakan "flip-flop". Jika kita singkap beberapa tahun dahulu, Anwar sungguh suka membuat kenyataan baru yang bertentangan dengan kenyataan lama beliau.

Knowing the way the institutions have been controlled by the executive, I don't think a release would have been possible unless the Prime Minister had made it clear he had no intention of interfering [with the judiciary].


Ini yang dikatakan pada majalah time yang tidak ada kena mengena dengan parti-parti Malaysia(mungkin PKR). Apa yang dimaksudkan Anwar adalah, beliau beterima kasih kepada PakLah kerana tidak mencampuri urusan penghakiman(kes liwat-1). Namun begitu selepas empat tahun berlalu, beliau membuat kenyataan yang berbeza pula.

I have sufficient evidence to show that the decision (to charge) will not be done without the personal instruction from the prime minister, Their involvement further undermines the credibility of the case and proves that the entire conspiracy hatched against me is politically motivated


Kali ini, beliau mengatakan PakLah secara langsung terlibat dengan aduan kes liwat pembantunya sendiri. Mengapa begitu marah pada PakLah? Tidak lama kemudian, beliau membuat kenyataan sanggup bersumpah dengan nama Allah bagi membersihkah nama baiknya.

Jika mahu saya bersumpah dengan nama Allah, insya-Allah saya akan lakukan


Sebulan kemudian,

Saya tidak akan bersumpah berhubung tuduhan liwat terhadap saya


Ini pula keterangan beliau tentang ingin bekerja sama dengan pihak polis bagi mempermudahkan siasatan terhadap aduan liwat Saiful.

Take my DNA, take my hair. My hair is everywhere, except this part


Seperti biasa, selang beberapa hari, Anwar memutar belit dan enggan memberi sampel DNA dirinya.

Keengganan kami untuk menyerahkan sampel DNA terbukti benar dan tepat


Ini merupakah beberapa contoh, bagaimana apabila beliau berhujah dan memberi keterangan, isi-isi yang dibentangkan hari ini tidak sejajar dengan apa yang dikatakan sebelum ini dan mungkin akan datang. Dan ini membawa kita kepada isi penting artikel kali ini, tanggal 16hb September. Tarikh yang begitu keramat kepada PR khususnya PKR lebih khusus kepada saudara Anwar sendiri.

Tapi apa yang dinantikan datang dan pergi, berikut merupakan lagi beberapa kenyataan Anwar sebelum dan semasa diambang 16 Sept,

Kita sudah ada jumlah (wakil BN yang akan melompat kepada Pakatan), dan kita telah bersedia. Hari ini 16 September, esok 17 September, kita bersedia membentuk kerajaan


Begitu yakin sekali bukan? Tetapi apabila tiba tarikh 16 Sept? Apa pula alasan beliau?

Saya bukan mahu memberi alasan. Kita ada jumlah yang mencukupi. Kita boleh dan bersedia untuk melakukannya. Jika selepas beberapa hari, tidak ada respons, pemimpin Pakatan akan bertemu dan menentukan tindakan selanjutnya. Saya percaya beliau akan bertemu dan kita perlu menunggu hari ini atau esok.


Nampaknya Anwar memberi peluang pula kepada PakLah supaya menyerahkan kuasa pula? Dilaporkan juga Anwar telah memberi senarai nama-nama mereka yang bakal lompat kepada PakLah. Apa yang saya hairan, jikalau benar beliau mempunyai jumlahnya, mengapa tidak siarkan sahaja kepada media? Bukankah selepas mengambil alih, nama tersebut akan dipaparkan juga? Lucu bukan? Nampaknya tertangguh lagilah pelan perangcangan impiannya menjadi PM ke-6.

Rasulullah SAW pernah bersabda

Tanda orang-orang munafik itu ada tiga keadaan. Pertama, apabila berkata-kata ia berdusta. Kedua, apabila berjanji ia mengingkari. Ketiga, apabila diberikan amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya


- HR Bukhari dan Muslim
Ciri-ciri Orang Munafik:
  1. Apabila berkata maka dia akan berkata bohong/dusta.
  2. Jika membuat suatu janji atau kesepakatan dia akan mengingkari janjinya.
  3. Bila diberi kepercayaan/amanat maka dia akan mengkhianatinya.
Jika sesorang itu mempunyai ciri-ciri seperti yang disebut oleh Rasullullah, maka kita boleh memanggil orang itu seorang yang munafik! Persoalannya, sanggupkah kita berjuang untuk orang munafik? Sanggupkah kita bersekongkol dengan orang munafik? Sanggupkah kita angkat seorang munafik menjadi pemimpin kita? Fikirkanlah dengan masak-masak.

Dan janganlah mentaati orang-orang yang tidak percaya, dan orang-orang munafik


- al-Ahzab:48

8 ulasan:

Unfiltered-Madness berkata...

ANWAR PUN FLIP-FLOP JUGAK...

TAPI LAGI TERUK RASANYA

Generasi Pejuang Bangsa berkata...

anwar pun flip flop juga..kaki putar alam ... hairan masih lagi melayu,cina,india dok percaya dia..

mungkin tahap TAKSUB kot mcm orang PAS .

Tanpa Nama berkata...

kita dah tahu siapa anwar , kaki tipu , kaki kelentong . Dia ingat nak ubah kerajaan macam nak ubah kereta di tempat parking ke , aku kesian puak-puak yang dok percaya kat dia terutama sekali pemimpin PAS.

Kembara Politik berkata...

Susah kalau dah taksub...flip flop macam mana sekali pun sure telan gak bulat-bulat.

Jeepers Creepers berkata...

Anwar sememangnya begitu. Cuma rakyat Malaysia ni yang masih tidak dapat menerima kenyataan. Masih mengharapkan Anwar dan percaya segala kata katanya. Anwar berupaya membuatkan dirinya tidak bersalah kerana kepetahannya berpidato. Pemimpin yang petah berkata kata mampu menarik perhatian seperti Tun Mahathir.

Tanpa Nama berkata...

Anwar ptt dbri raja sgl peguam india.ptt rmai yg mnyokong beliau yg pndai auta2..ckplh mjd tali barut kepada kafir laknatullah.peliharalh islam serta bangsamu dhl sblm jg bangsa kafir yg lain2.semoga anwar cpt sedar, insaf & berubah mjadi org melayu islam yg sebenar.amin..

Tanpa Nama berkata...

sedarlh wahai umat melayu!sedarlh penyokong islam yg tlh myokong anwarperhatikan siapa dalang dibelakang PKR??kafir laknatullah. sedarlh wahai pemimpin2 umno-kamu semua perlu sedar.laksanakan amanah kamu,tiba msnye kamu berkhidmat pd masyarakat,turun n selesaikan masalah mrk..jgn hny mencari kebendaan n pangkat shj. islam d malaysia semakin ditekan oleh bangsa kafir yg tak tahu bersyukur.bangsa yg hny ada sifat ingn menguasai bangsa lain nserta sk mngmbil kesempatan diatas toleransi melayu.sedia beperang!!

Tanpa Nama berkata...

"apa lagi lepas ni bang nuar??"

http://writtenbyhim.wordpress.com/2008/09/16/what-will-be-next-anwar/