Minyak Malaysia Turun 5sen Lagi Pada 1 Ramadhan Ini?

|



Ahlan wa sahlan ya Ramadhan. Ramadhan adalah bulan yang penuh berkat. Diantara kelebihan bulan Ramadhan

  1. Kamu akan di naungi Ramadhan. (bagi yg telah meninggal dunia terlepas dari siksa kubur)
  2. Bulan penuh keberatan.
  3. Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan.
  4. Amal sunat sama dengan solat fardhu.
  5. Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda.
  6. Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga.
  7. Bulan menambah rezeki.
  8. Memberi buka banyak pahala.
  9. Bulan keampunan - doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa; juga doa pada sepertiga malam.
  10. 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan - pengampunan, 10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka.
10 hari pertama adalah mulanya rahmat. Mungkinkah kita dapat merasakan rahmat Allah dengan penurunan minyak lagi?

Berkuatkuasa 1 Sept ini, harga runcit petrol akan diselaraskan berdasarkan harga pasaran dunia purata bulanan dan subsidi akan dikekalkan pada kadar 30 sen seliter, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini.


Menjelang pilihan raya kecil(PRK) di Permatang Pauh tempoh hari, minyak telah turun sebanyak 15sen. Pak Lah telah mengatakan penurunan tersebut tiada kena mengena dengan PRK tersebut kerana memang kerajaan berhasrat menyelaraskan harga minyak runcit setiap 15 hari. Tempoh hari berlaku adalah kerana terdapatnya masalah teknikal, ini kata beliau. Dalam pemahaman saya, ini memberi maksud bahawa harga minyak baru di Malaysia akan diselaraskan pada setiap 1 haribulan dan 15 haribulan. Harga ini ditentukan oleh purata harga minyak dunia.

Jika kita ambil purata minyak bagi tempoh 15-31 harbulan Ogos lepas, rata-rata ia pada kadar $116.16 setong. Dan pada perkiraan saya, membawa kepada harga RM2.50 seliter.



Mungkinkah Pak Lah mengumumkan penurunan hari ini? Ini adalah janji beliau. Saya berharap sangat kita mula mempraktikkan penyelarasaan begini kerana harga barang runcit tidak boleh dipengaruhi lagi oleh harga minyak jika berlaku kenaikkan ataupun penurunan pada masa akan datang. Ramai diantara kita merungut

Naik banyak, turun sikit

Benarkah ini berlaku? Mari kita ambil perkiraan yang mudah. Setiap orang menerima rebet dari kerajaan sebanyak RM625 setahun. Pada kiraan kasar, RM13.02 seminggu. Saya contohnya menggunakan 18liter setiap minggu untuk pergi ketempat kerja dan bersiar-siar pada hujung minggu.



Jika kita perhatikan jadual diatas, rata-rata jika minyak naik, walaupun dengan rebet, saya terpaksa mengeluarkan sebanyak RM1.02 seminggu jika dibandingkan dengan harga lama RM1.92/liter. Dengan penurunan baru-baru ini kerajaan memberi saya sebanyak RM1.68 setiap minggu!

Durian runtuh

Bahkan jika kerajaan mengumumkan penurunan 5sen lagi hari ini, saya bakal menerima sebanyak RM123.84 setahun dari kerajaan! Ini pun jika harga minyak dunia yang bukan ditentukan oleh kerajaan kekal dengan trend penurunan dan bukan pada harga spekulatif.

Akhirkata, saya mengambil peluang ini mengucapkan selamat berpuasa kepada semua Muslim dan dibulan mulia ini harap kita dapat mempertingkatkan iman kita.

Sabar itu separuh daripada iman

2 ulasan:

Pewaris Melayu berkata...

salam..
harga minyak dijangka naik..
sebab taufan..adui. mintak2 harga minyak malaysia turun..

Tanpa Nama berkata...

tak turun pun....

http://combinedforces.blogspot.com/

http://bicarapenulis.blogspot.com/